maanantai 1. huhtikuuta 2019

Arvostelu: Boyhood (2014)

Richard Linklaterin muutaman vuoden takainen draamaelokuva Boyhood kertoo nimensä mukaisesti poikuudesta eli nuoren pojan kasvumatkasta kohti aikuisuutta. Kahdentoista vuoden ajan kuvattu tarina kattaa texasilaisen Masonin (Ellar Coltrane) elämästä ikävuodet 6–18, ja kaikkien hahmojen näyttelijät pysyvät alusta loppuun samoina. Päähenkilöt siis todellakin vanhenevat katsojan silmien edessä.

Masonin lapsuus ja nuoruus on rikkonaista. Hän muuttaa äitinsä (Patricia Arquette) ja siskonsa Samanthan (Lorelei Linklater) kanssa Texasin kaupungista toiseen perheen yrittäessä asettua aloilleen. Äiti valitsee miesystävänsä huonosti, mutta lasten isä (Ethan Hawke) pyörii onneksi säännöllisesti kuvioissa ja toimii miehen mallina pojalleen.

Boyhoodin juonessa ei varsinaisesti ole mitään selkeää punaista lankaa, vaan elokuva on ennemminkin kokoelma erinäisiä hetkiä Masonin lapsuudesta ja nuoruudesta. Kukin vaihe tarinassa kuvaa jotain tiettyä ikäkautta ja siihen liittyviä kokeiluja, muutoksia ja ajatuksia.

Kerronta on Linklaterille tyypillisesti hyvin dialogivetoista, ja hahmojen käymät keskustelut tuntuvatkin luonnollisilta, kuin tosielämästä repäistyiltä. Ohjaaja-käsikirjoittaja on tunnetusti tyylilajin mestari, mutta kiitos kuuluu myös mainioille näyttelysuorituksille.

Boyhoodin paras piirre on sen elämänmakuisuus. Jonkun mielestä elokuva voi olla tylsä tai siinä ”ei tapahdu mitään”, mutta itse olin koko tarinan ajan viehättynyt kaiken aitoudesta. Mielestäni draamaelokuvassa ei aina tarvitsekaan tapahtua paljoa, jos vain hahmot ja tapahtumat tuntuvat todellisilta ja kerronta imaisee mukaansa.

Boyhoodin tapauksessa minuun vetosivat niin arkiset kuin filosofisetkin keskustelut, itseään etsivän nuoren päähenkilön mietteisiin samaistuminen sekä jokin katkeransuloinen nostalgian tunne, jonka elokuva minussa herätti. Boyhood antaa ajateltavaa liittyen ihmiselämän ainutkertaisuuteen, elämän kiertokulkuun ja siihen, miten nopeasti nuoruus vilahtaa ohi, jos ei osaa tarttua hetkeen.

Mutta kenties asia onkin niin — kuten Mason ja hänen ystävänsä elokuvan lopussa pohtivat — ettei ihminen tartu hetkeen, vaan alati läsnä oleva hetki tarttuu ihmiseen?

Jos tällaisten kysymysten pohdiskelu on mielestäsi kaikkea muuta kuin tylsää, suosittelen elokuvaa lämpimästi.