The Revenantin tapahtumat pyörivät pitkälti yhden miehen ympärillä.
Leonardo DiCaprion näyttelemä turkismetsästäjä Hugh Glass joutuu karhun
raatelemaksi ja tovereidensa pettämäksi (tärkeimmässä sivuosassa loistava Tom Hardy) ja lähtee sitten kostoa
janoten seikkailemaan takaisin tukikohtaan. Puolikuollut Glass joutuu
selviytymään karmeissa olosuhteissa 1820-luvun Pohjois-Amerikan hyisessä
talvessa. Hänen suurin vastuksensa on itse luonto, mutta samalla hän pakoilee
myös intiaaneja.
Elokuvan viihdearvo perustuu näyttäviin
toimintakohtauksiin ja toinen toistaan uskomattomampiin tilanteisiin, joihin
päähenkilö matkan varrella joutuu. Jännitys riuhtaisee tehokkaasti mukaansa —
kiitos loistavan kameratyöskentelyn, josta lisää alempana — ja monet kohtaukset
saavat leuan tippumaan lattiaan tai vähintään silmät pyöreiksi. Jälkeenpäin
ajateltuna tämä on sikäli erikoista, että elokuvan kavahduttavimmat tapahtumat
ovat oikeastaan täysin luonnollisia. Tuntuukin hieman hullulta, että The Revenantin karuus herätti minussa usein voimakkaampia
reaktioita kuin esimerkiksi Quentin Tarantinon
ultraväkivaltainen uutukainen The Hateful Eight.
The Revenant ei kuitenkaan ole
pelkkää ryminää ja ryskettä, vaan sisältää myös paljon sellaista tunnelmointia,
joka ei varsinaisesti kuljeta juonta eteenpäin. Välillä esimerkiksi pysähdytään
vain katselemaan taivasta, metsän puita tai muita maisemia. Kaikessa
karuudessaan kaunis luonto on miellyttävää katsottavaa ja näköalat usein
henkeäsalpaavan upeita. Elokuva todella vie katsojan keskelle ei-mitään, erämaahan,
jossa näkyy vain lumisia lakeuksia ja koskematonta metsää silmänkantamattomiin.
Viipyilevä tyyli ja luontofiilistely
auttavat uppoutumaan elokuvaan syvemmin ja voimistavat siten tunne-elämystä.
Tämän lisäksi luonnon runsaalla kuvaamisella on elokuvassa myös temaattinen
merkitys, sillä ihmisen suhde luontoon on yksi elokuvan tärkeimmistä aiheista. Luontoa
ja siellä esiintyvää luonnollista väkivaltaa kontrastoidaan vahvasti
ihmisluontoon ja sen raakuuteen.
Leonardo DiCaprion 110-prosenttinen
heittäytyminen äärimmäisen raskaaseen rooliinsa on hienoa katsottavaa,
varsinkin ottaen huomioon elokuvan vaikeat kuvausolosuhteet ja tekijöiden tinkimättömyyden
autenttisuuden suhteen. Alati hypotermian partaalla työskennellyt DiCaprio muun
muassa vetelee naamaansa ihka
oikeaa biisonin maksaa.
Leo on voittanut roolistaan jo lukuisia
palkintoja, ja hänen vastaanottaessaan Golden Globe -pystiä antoivat kollegat
hänelle pitkät aplodit seisaaltaan, mikä oli harvinaislaatuinen kunnianosoitus.
The Revenant tuntuu lyhyessä ajassa tehneen
DiCapriosta jo jonkin sortin legendan, joten voisi kuvitella, että miehen
viides henkilökohtainen Oscar-ehdokkuus johtaisi vihdoinkin voittoon. Mielestäni
hän on voiton ansainnut, mutta ensi yönä nähdään, mitä mieltä akatemia on.
Vielä muutama sananen kameratyöskentelystä
ja musiikin käytöstä, jotka ovat olennaisia tekijöitä elokuvan estetiikan
kannalta. Kameran takana häärii mies nimeltä Emmanuel Lubezki, joka on
aiemmin kuvannut mm. Birdmanin ja Gravityn (joista molemmista voitti myös
Oscarit). Lubezki on tehnyt jälleen upeaa työtä, ja hänen taidokkuuttaan saa
ihailla alkuhetkiltä asti. Erityisen ihastuttavaa on kameran sulava liikkuminen
tapahtumien keskiössä, joka on tuttu piirre myös mainitsemistani Lubezkin aiemmista
elokuvista. Kamera liikkuu ikään kuin tapahtumiin eläytyen, millä on valtava
vaikutus katselukokemuksen intensiivisyyteen ja visuaaliseen nautintoon.
Toimintakohtauksissa katsoja viedään keskelle ryskettä ja nuolien viuhinaa, kun
taas upeat metsämaisemat ja hypnoottisesti pyörivät puiden latvat rauhoittavat mukavasti
mieltä. Vaikuttavaa on myös se, että elokuva on kuvattu käytännössä kokonaan luonnonvalossa
ilman ylimääräistä valaistusta.
Elokuvan soundtrack koostuu lähinnä
vähäeleisestä, surumielisestä jousimusiikista. Musiikki on kaikessa
yksinkertaisuudessaan erittäin tunnepitoista ja kaunista, ja elokuvan
kokonaistunnelma on sille paljon velkaa. Raskasmielisen hitaat sävelkulut
istuvat loistavasti elokuvan rankkaan tarinaan ja karuihin talvimaisemiin ja
syventävät katselukokemusta olennaisesti. Ykkössäveltäjänä on toiminut
japanilainen Ryuichi Sakamoto.
The Revenant oli minulle ennen
kaikkea esteettisesti upea ja tunteisiin vetoava elokuvaelämys. Sinänsä yksinkertaisesta
tarinasta on saatu veistettyä mieletön taideteos, joka on enemmän kuin osiensa
summa. Tämä on niitä tapauksia, joiden purkaminen osiin ja osien arviointi
yksittäin ei tee oikeutta kokonaisuudelle, vaan nimenomaan eri osa-alueiden
saumaton yhteispeli nostaa elämyksen aivan omalle tasolleen. Jos siis olet
kaltaiseni fiilistelijä, on kyseessä suurilla tunteilla ladattu kokemus,
jollaisen taiteenlajeista vain elokuva voi antaa. Joka tapauksessa The Revenant on yksi vuoden suurimmista elokuvatapauksista,
ja se kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa elokuvateatterissa.