lauantai 6. helmikuuta 2016

Arvostelu: Taken (2008)

Bryan Mills (Liam Neeson) on eläköitynyt CIA:n huippusalainen agentti, joka on muuttanut Los Angelesiin ollakseen lähellä perhettään. Hän on jo eronnut vaimostaan Lenoresta (Famke Janssen), mutta välit Kim-tyttäreen (Maggie Grace) ovat ehkä vielä korjattavissa. Satunnaisia turvamiehen töitä tekevä entinen ammattitappaja joutuu kuitenkin laittamaan taas vanhat taitonsa käyttöön, kun Pariisin matkalle lähtenyt tytär päätyy ihmiskauppaajien kidnappaamaksi. Näistä lähtökohdista käynnistyy jo kaksi jatko-osaakin poikinut Taken (2008), josta tuli oman genrensä klassikko heti ensi-illassa. Kehut eivät ole olleet liioiteltuja; ranskalaisohjaaja Pierre Morelin toinen ohjaustyö kuuluu kiistatta 2000-luvun toimintaleffojen parhaimmistoon.

Elokuvan on käsikirjoittanut herra nimeltä Luc Besson yhdessä vanhan apurinsa Robert Mark Kamenin kanssa. Besson on tullut tunnetuksi monien menestyksekkäiden rikos- ja toimintaelokuviensa myötä (Nikita, 1990; Léon, 1994; The Transporter, 2002 jatko-osineen…) joten tällaisten teosten kynäily on miehelle rutiinihommaa. Juonensa puolesta Taken onkin takuuvarmalla otteella kirjoitettua tavaraa, jossa viihteellisyys on omaperäisyyttä tärkeämpää ja tarinan ensisijainen tarkoitus on tarjota tyydyttävä motiivi toiminnalle. Entiset erikoisjoukkojen sotilaat ja perheenjäsenten kidnappaamiset ovat molemmat kliseitä toimintaelokuvissa, eikä Taken yritäkään muuttaa vanhoja kaavoja. Nokkeluutta löytyy kuitenkin tyypillistä räiskintäleffaa enemmän, kun huippuälykäs ex-agentti Mills käyttää erilaisia tekniikoita löytääkseen kidnappaajat ja tyttärensä. Suurin ero Bessonin muuhun 2000-luvun tuotantoon nähden lienee tarinan synkkä ja vakava sävy, joka näkyy juonen lisäksi myös toimintakohtauksissa ja elokuvan yleisessä tunnelmassa.

Toimintakohtaukset ovat luonnollisesti elokuvan parasta antia. Takenin toiminta on vauhdikasta ja tyyliteltyä, mutta verraten uskottavan näköistä. Tanssia muistuttavien koreografioiden sijaan mäiske on astetta suoraviivaisempaa ja täynnä asennetta. Taken onnistuu taiteilemaan realismin ja mahdottomuuden rajamailla niin, ettei illuusio äärimmäisen taitavasta ammattitappajasta pääse murtumaan, vaikka Bryan Mills venyykin usein todella hurjiin suorituksiin. Elokuvan toimintakohtaukset ovat myös riittävän monipuolisia, ja mikä parasta, niitä on paljon.

Merkittävä osa Takenin vetovoimasta perustuu Liam Neesonin ikoniseksi muodostuneeseen roolityöhön, joka hieman yllättäen teki hänestä toimintastaran. Neeson oli toki aiemmin näyttelijänurallaan jo taistellut Batmanin kanssa ja heilutellut valosapelia Jedi-ritarina, joten toiminnalliset roolit olivat miehelle ennestään tuttuja. Nopeat ja tappavat lähitaisteluliikkeet sujuvatkin häneltä mallikkaasti. Olennaisempaa on kuitenkin se, kuinka kokenut ja karismaattinen näyttelijä kantaa Bryan Millsin hahmoa ja samalla koko elokuvaa olemuksellaan. Taken on pitkälti yhden miehen show, jossa roolitus on mennyt täydellisesti nappiin. Suurta ja vaikuttavaa draamaa elokuvassa ei nähdä, mutta Neeson on mainio niin lempeänä isänä kuin vihaisena tappokoneenakin.

Kaiken kaikkiaan Taken on oiva esimerkki siitä, miten kuluneeseen genreen saadaan puhallettua uutta eloa. Tarvitaan vain katsojan empatiat herättävä päähenkilö ja aimo annos tappamisen meininkiä. Taken ei turvaudu räjähdyksiin ja erikoistehoisteisiin tai yliampuviin tappelukoreografioihin, vaan luottaa yksinkertaiseen mutta sitäkin tappavampaan toimintaan.