lauantai 16. huhtikuuta 2016

Arvostelu: Room (2015)

Irlantilaisohjaaja Lenny Abrahamsonin nimi tuli minulle tutuksi viime syksynä, kun näin hänen edellisen elokuvansa Frankin (2014) Oulun jokavuotisilla Irkkufestivaaleilla. Frank on huippunäyttelijöitä vilisevä, omalaatuinen komedia hieman vinksahtaneista muusikoista, jotka matkustavat Irlantiin luonnon keskelle äänittämään uutta eksentristä albumia. Suosittelen kyseistä leffaa lämpimästi kaikille.

Kuitenkin vasta Abrahamsonin uusin elokuva, Emma Donoghuen samannimiseen romaaniin perustuva Room on miehen todellinen läpimurtotyö. Höpsö komedia vaihtuu kidnappausdraamaan tässä yleisön ja kriitikoiden ylistämässä teoksessa, joka on huomioitu myös useissa palkintogaaloissa.

Roolistaan Oscarin voittanut Brie Larson esittää Joy-nimistä nuorta äitiä, joka asuu viisivuotiaan Jack-poikansa (Jacob Tremblay) kanssa lukitussa huoneessa. Joy on kidnapattu 17-vuotiaana, ja hän on viettänyt viimeiset seitsemän vuotta kyseisessä lukitussa kopperossa. Poika puolestaan on syntynyt huoneessa eikä ole elämänsä aikana saanut kosketusta ulkomaailmaan muuten kuin pienen kattoikkunan ja television kautta. Joylla on kehitteillä uskalias pakosuunnitelma, mutta kuinka kaksikolle lopulta käy, se jääköön jokaisen itsensä nähtäväksi.

Erikoisen asetelmansa ansiosta Room liimaa katsojan tiukasti penkkiin kiinni koko kestonsa ajaksi. Juoni on erityisesti huippukohdissaan jännittävä, mutta arkisemmatkin kohtaukset pitävät tehokkaasti otteessaan, sillä Jackin mielenliikkeitä ja reaktioita uusiin asioihin on hauska tarkkailla. Tarinaa seurataankin lähinnä Jackin näkökulmasta, mikä on onnistunut valinta. Se pitää elokuvan fokuksen olennaisimmissa asioissa, kuten pojan henkisessä kehityksessä ja maailman hahmottamisessa.

Samasta asetelmasta olisi voinut helposti luoda hyvinkin synkän ja ahdistavan elokuvan, mutta ohjaaja tekee viisaasti pitäytyessään ymmärtämättömän pojan näkökulmassa. Esimerkiksi mielenvikaisen kidnappaajan ja Joy-äidin öisillä kanssakäymisillä ei millään tapaa mässäillä — itse asiassa näitä ei näytetä lainkaan — vaan elokuva on alusta loppuun erittäin hyvällä maulla tehty, ja tunnelmakin on pikemminkin toiveikas kuin karmiva.

Koko elämänsä huoneen sisällä viettänyt Jack ei ymmärrä tilanteen epänormaaliutta. Hänelle muutaman neliömetrin kokoinen tila on koko maailma, jonka seinien toisella puolella on ulkoavaruus. Koko elokuvan ajan on pinnalla kysymys siitä, voiko Jack koskaan kehittyä täysin normaaliksi aikuiseksi, ja tätä on katsojankin mielekästä pohtia. Loppupuolella tuodaan valokeilaan isommin myös äidin henkinen terveys, joka on ymmärrettävästikin järkkynyt pahasti. Tässä Brie Larson loistaa.

Äidin ja pojan läheinen suhde on elokuvassa tärkeässä osassa. Sen voimaan nojaten on kehitelty joitakin elokuvan kauneimpia kohtauksia, joiden aikana kyyneleet ovat herkässä. Joy ja Jack ovat yhtälailla toisistaan riippuvaisia ja antavat toisilleen voimaa jaksaa eteenpäin. Näyttelijät ovat vertaansa vailla, ja etenkin kahdeksanvuotiaan Jacob Tremblayn roolisuorituksen uskottavuutta voi vain ihmetellä. Hän valloittaa varmasti jokaisen katsojan sydämen.

Room on kiistatta huippuelokuva. Se on jännittävä ja koskettava tarina, jonka kruunaavat taidokas ohjaus ja ennen kaikkea hienot näyttelijäsuoritukset, joiden varassa elokuva pitkälti on. Siitä löytyy myös syvällisempi sanoma traumaattisiin kokemuksiin ja niistä selviytymiseen liittyen: vaikeatkin ajat kasvavat osaksi ihmistä ja tekevät vahvemmaksi. Toisinaan niistä voi myös syntyä jotain uutta ja kaunista, jota ei mistään hinnasta vaihtaisi pois.