tiistai 16. toukokuuta 2017

Arvostelu: La La Land (2016)

Ohjaaja-käsikirjoittaja Damien Chazelle väläytteli jo huippuhyvällä Whiplashillä (2014) taituruuttaan, mutta miehen seuraava elokuva se vasta todella räjäytti pankin. Hollywood-nostalgiaa tihkuva romanttinen musikaali La La Land oli menneen palkintogaalakauden menestynein ja puhutuin elokuva, eikä syyttä. Se on todellakin elokuvaelämys vailla vertaa. Kävin alkutalvesta katsomassa leffan kahdesti, ja kokemus oli molemmilla kerroilla samanlainen: tauotonta hymyilyä, pään nyökytystä ja jalan vipattamista alusta loppuun. Välissä vähän jännitystä ja liikutustakin. Toisin sanoen valtavasti tunnetta ja puhdasta, vapauttavaa nautintoa. Rakastuin elokuvaan korviani myöten.

La La Landin juoni on lähtökohdiltaan yksinkertainen: läpimurtoa yrittävä näyttelijätär Mia (Emma Stone) ja oman klubin perustamisesta haaveileva jazzpianisti Sebastian (Ryan Gosling) rakastuvat nykypäivän Los Angelesissa. Elokuva seuraa päähenkilöiden parisuhdetta, kummankin omia urapyrkimyksiä sekä näiden yhteen sovittamiseen liittyviä haasteita. Kuten musikaaliin kuuluu, kuljetetaan tarinaa välillä laulun ja tanssin merkeissä, joskin La La Land on tässä suhteessa hieman tyypillistä musikaalielokuvaa kevyempi. Se sisältää laulunumeroiden lisäksi myös paljon instrumentaalimusiikkia joko elokuvan hahmojen soittamana tai muuten vain taustamusiikkina. Ratkaisu toimii erinomaisesti, ja sen vuoksi elokuvaa uskaltaa suositella myös niille, joissa musikaaligenren mainitseminen herättää lähtökohtaisesti epäilyksiä.

Sydämenä La La Landin rinnassa sykkii vetävästi kerrottu rakkaustarina. Mian ja ”Sebin” hahmot ovat mukavan erilaiset vastakappaleet toisilleen, eikä ihastuminen tapahdu ensisilmäyksellä, vaan hiljalleen ja vastustelustakin huolimatta. Seb on jazzin kulta-ajan perään haikaileva taiteilijasielu, jonka sentimentaalisille näkemyksille ei ole tilaa nykymaailmassa. Mia puolestaan on tiukemmin kiinni elämän realiteeteissa ja potee kasvavaa itseluottamuspulaa, kun koe-esiintymisissä ravaaminen ei tuota tulosta. Yhteistä heillä on suuret unelmat ja sisäinen palo tehdä niistä totta. Törmätessään yhteen nämä kaksi muodostavat hienosti käsikirjoitetun, dynaamisen suhteen, jossa molemmat osapuolet imevät vaikutteita toisistaan ja muuttuvat sen seurauksena.

Iso tekijä romanssin toimivuudessa on elokuvan säteilevä tähtipari. Emma Stone ja Ryan Gosling ovat molemmat loistavia rooleissaan ja heidän yhteinen kemiansa kipinöi kuin itsestään — eikä ihme, sillä he näyttelevät rakastavaisia jo kolmatta kertaa yhdessä. Molemmat myös kuuluvat Hollywoodin kauneimpiin ja charmikkaimpiin näyttelijöihin. Kukapa siis ei näiden kahden rakastuessa antaisi omankin sydämensä sulaa ja uskoisi ikuiseen onneen?

Näyttelysuorituksena Stonen rooli on hieman surumielisempi ja sisältää muutaman uskottavuudellaan ällistyttävän taidonnäytteen, kun taas Gosling onnistuu tuomaan päältäpäin vakavaan Sebastianin hahmoon aimo annoksen komiikkaa ja on rooliaan varten opetellut soittamaan pianoa. Erityismaininnan arvoisia ovat kohtaukset, joissa elokuvan pariskunta kohtaa ryppyjä rakkaudessa: ei näe joka päivä yhtä luonnollisesti näyteltyä sanailua kuin Mian ja Sebin lyödessä riidan tulille. Kaiken tämän päälle vielä molempien laulu- ja tanssiosuudet, niin ei voi kuin ihailla näytillä olevaa talentin ja omistautuneisuuden määrää.

Romanttinen tarina ja karismaattiset tähdet ovat kuitenkin vain osa kokonaisuutta. Mikä muu La La Landissä siis on niin sensaatiomaisen hienoa? Mikäpä ei olisi. Elokuva on niin mestarillinen kollektiivinen taidonnäyte, ettei sitä edes haluaisi purkaa osiin analysoitavaksi; ikään kuin sen taika olisi vaarassa kadota, jos teknisen toteutuksen yksityiskohtia jää liiaksi miettimään.

La La Land on reilun kahden tunnin verran audiovisuaalista riemuloistoa, jossa yhdistyvät muun muassa ihastuttavat, autenttiset kuvauspaikat, yhdellä otolla filmatut upeat musikaalikohtaukset sekä saumattomat siirtymät todellisuudesta haavekuviin ja takaisin. Väripaletti hivelee näköhermoja, Justin Hurwitzin tunteikkaat ja tarttuvat sävellykset vievät totaalisesti mennessään ja valkokankaan ihmeellisimmätkin tapahtumat sopivat kokonaisuuteen kummallisen täydellisesti, kunhan vain antautuu elämyksen vietäväksi. Toisinaan elokuva nimittäin irrottautuu täysin todellisuudesta tarjotakseen katsojalle maalauksellista silmäkarkkia. Nämä kohtaukset ovat olennainen osa elokuvan omaleimaista, jatkuvasti yllättävää tyyliä.

Millä velhoudella ohjaaja Chazelle on pitänyt kasassa näin kunnianhimoisen projektin, sitä sietää ihmetellä. Jo pelkästään elokuvan avauskohtaus, jossa sadat tanssijat puhkeavat lauluun täpötäyteen ruuhkautuneella moottoritiellä kameran pujotellessa autojen välissä, on huikea saavutus. Inspiraatio koko elokuvaan on lähtöisin ohjaajan omasta rakkaudesta jazziin ja vanhoihin musikaalielokuviin, ja se näkyy lopputuloksessa. Elokuva on hieno kunnianosoitus muun muassa Hollywoodin kulta-ajalle. Modernisoimalla tutun tarinan Chazelle luo kuitenkin myös jotain aidosti uutta ja nykypäivän yleisöä puhuttelevaa eikä tyydy pelkästään tuudittavaan menneiden aikojen muisteluun. Chazellen luomassa tarinassa, kuten elokuvan toistuvissa melodioissakin, on ripaus katkeransuloisuutta, joka antaa elokuvalle kosketuspinnan oikeaan elämään ja jättää ajateltavaa lopputekstien jälkeenkin.