lauantai 12. elokuuta 2017

Arvostelu: Dunkirk (2017)

Scifi- ja toimintaspektaakkeleistaan tunnetun Christopher Nolanin uusin elokuva Dunkirk on ohjaajan ensikosketus historialliseen draamaan. Se sijoittuu toiseen maailmansotaan, mutta toisin kuin Nolaninsa tunteva katsoja saattaisi olettaa, itse sota toimii elokuvassa vain kehyksenä ajattomampia teemoja käsittelevälle tarinalle.

Dunkirk kertoo vuonna 1940 suoritetusta Dunkerquen evakuoinnista, jossa Ranskan pohjoiskärkeen saarretut liittoutuneiden joukot evakuoitiin saksalaisten armottoman ilmapommituksen keskeltä meriteitse Englantiin. Uskalias tehtävä suoritettiin satojen siviilialusten avustuksella, jotka Britannian laivasto värväsi käyttöönsä. Hiekkarannalla pelastustaan odottavien sotilaiden lisäksi elokuvassa seurataan erään avuksi lähtevän siviiliveneen miehistöä sekä kahta Kuninkaallisten ilmavoimien hävittäjälentäjää, jotka puolustavat omiaan vihollisen pommikoneilta. Tarinan edetessä nämä kolme näkökulmaa limittyvät toisiinsa ja antavat vaikuttavan kokonaiskuvan yhteisvoimin suoritetusta pelastusoperaatiosta.

Sotaelokuvaksi Dunkirk on hyvin erikoinen. Se ei sisällä käytännössä lainkaan perinteisiä tulitaisteluja, eikä natsisotilaita edes kuvata, saati sitten demonisoida pienimmässäkään määrin. Sen sijaan fokus pysyy tiukasti kiinni brittipäähenkilöissä ja näiden henkiinjäämiskamppailussa syöksypommituksia, torpedoiskuja, uppoavia aluksia ja meren aaltoja vastaan. Tässä ratkaisussa ilmentyy hienolla tavalla ohjaajan kyky jäsentää visionsa johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi, josta on karsittu kaikki tarpeeton. Keskittämällä huomion selviytymistaisteluun ja jättämällä pahuuden voimat kasvottomiksi Nolan luo uudenlaisen sodankuvauksen, jonka tematiikka on ajatonta ja universaalisti koskettavaa. Dunkirk muistuttaa lajityypillisesti melkeinpä enemmän katastrofielokuvaa kuin perinteistä sotafilmiä, millä korostetaan tarinan sanomaa: kriisin hetkellä selviytyminen itsessään on voitto.

Verraten hillitystä sodankuvauksesta huolimatta kyseessä on silti ehta Nolan-spektaakkeli täynnä näyttäviä kohtauksia ja jännitystä. Nolan on mestarillinen tunnelmanluoja, jonka erikoisalaa on voimakkaiden tunnetilojen nostattaminen katsojassa kuin painekattilassa konsanaan, kunnes dramaattinen tilanne huipentuu ja seuraa katarttinen tunteiden purkautuminen. Tämä piirre on vahva myös Dunkirkissa, tosin sillä erotuksella, että piinaavaa ahdistusta ja epätoivon tunnetta kasvatetaan lähes herkeämättä koko elokuvan ajan. Toivonpilkahdukset jäävät usein lyhyiksi ja saavat väistyä seuraavan traagisen käänteen tieltä. Ahdistavaa tunnelmaa luodaan muun muassa klaustrofobiaa lietsovilla kohtauksilla, joissa sotilaat jäävät loukkuun aluksiinsa, sekä alati läsnä olevalla pahaenteisellä musiikilla. Hans Zimmerin laatima soundtrack keskittyy synkkään tunnelmointiin ja sisältää nerokkaan piinaavia elementtejä, kuten pommikoneiden ujellusta ja laivojen hälytyssireenejä muistuttavia ääniä.

Tunnelmaa raskauttaa myös hahmoista kumpuava toivosta luopumisen ilmapiiri. Vaikka sodan lopputuloksen tietääkin, on silti värisyttävää kuunnella brittiupseerien juttelevan, kuinka Churchill toivoo saavansa edes murto-osan sotilaista takaisin Englantiin viimeistä puolustustaistelua varten. Rivisotilaista puolestaan on aistittavissa vuoroin kuoleman kauhu, vuoroin turtuneisuus ympäröivään väkivaltaan. Vierustoverit saattavat räjähtää pommituksissa taivaan tuuliin, mutta siihen on jo totuttu. Haavoittuneet pyritään kuitenkin pelastamaan ensi tilassa, sillä yhtäkään ihmishenkeä ei haluta menettää taistelutta.

Nolan käyttää varsinkin elokuvan alussa tehokeinona dialogin vähyyttä ja antaa kuvan puhua puolestaan. Näin syntyy genreen nähden poikkeuksellisen harras tunnelma, ja samalla estyy yksittäisten sotilashahmojen nouseminen turhan tärkeiksi persooniksi. Dunkirk keskittyy yksittäisten sankareiden sijaan kollektiiviseen selviytymistarinaan ja tapahtumien kokonaiskuvaan. Toki joukkoon mahtuu myös yksilöllisiä urotöitä, mutta niin mahtuu myös surullisia, antisankarillisia tekoja. Kaikki nämä esitetään osana katkeransuloista kokonaisuutta, jossa yksittäisiä ihmiskohtaloita tärkeämmäksi nousee näiden yhteinen selviytyminen ja kokonaista kansakuntaa yhdistävä solidaarisuuden tunto.

Myös näyttelijävalinnat on tehty yllä mainittuja periaatteita mukaillen. Tarinan keskiössä on joukko tuoreita kasvoja, kuten elokuvadebyyttinsä tekevä Fionn Whitehead, BBC:n Sodasta ja rauhasta (2016) tutut Aneurin Barnard ja Jack Lowden sekä villinä korttina laulaja Harry Styles. Kokemusta näyttelijäkaartiin tuovat vanhemman polven konkarit Mark Rylance ja Kenneth Branagh sekä Nolanin luottomiehiin kuuluvat Tom Hardy ja Cillian Murphy. Roolisuoritukset ovat takuuvarmaa tavaraa, mutta elokuvan yleisen linjan mukaisesti kukaan ei varasta show’ta itselleen. Mikä tärkeintä, nimettömiksi jäävien nuorukaisten kasvot tuntuvat aidosti uusilta ja tuntemattomilta.

Dunkirk on toisaalta tyypillinen, toisaalta erilainen elokuva Nolanin tuotannossa. Siitä löytyvät ohjaajalle tunnuksenomaiset piirteet, kuten tapahtumien ajallisilla suhteilla kikkailu, tajunnantäyttävällä intensiteetillä tunnelmaa luova musiikki ja autenttisuudesta tinkimättömät ”set piece” -kohtaukset. Niinpä Dunkirk on luontevaa jatkumoa ohjaajan filmografialle ja tarjoaa faneille juuri sitä, mitä Nolan-elokuvalta odotetaankin. Samalla se on kuitenkin Nolanin tähänastisista töistä vakavin ja taideteoksena kunnianhimoisin. Vähäeleisyys ja -puheisuus sekä äärimmäisen tarkkaan rajattu näkökulma antavat tilaa paitsi tunnelmoinnille myös katsojan omille ajatuksille, joita sotahistoriallisen tapahtuman yllättävä käsittelytapa herättää.