Ratkaistuaan
rikoksen Jerusalemissa etsivä Hercule Poirot päätyy matkustamaan Idän
pikajunalla Istanbulista kohti Lontoota mitä erikoisimman matkustajajoukon
kanssa. Poirot aikoo ottaa matkustuksen loman kannalta, mutta kuinka ollakaan,
junassa tapahtuu murha. Kun lumivyöry vielä pysäyttää junan etenemisen
muutamaksi päiväksi, ei belgialaisetsivälle jää muutakaan tekemistä kuin
tapauksen ratkaiseminen. Näin alkaa Idän
pikajunan arvoituksen selvitys. Edessä on useita kuulusteluja,
johtolankojen seuraamista ja enemmän kuin muutama yllättävä paljastus, kunnes
Poirot on koonnut palapelin päässään ja latelee päätelmänsä tiskiin.
Elokuva
alkaa hauskalla ja vauhdikkaalla Jerusalem-prologilla, jossa Poirot selvittää
uskonnollisen arvoesineen varkautta. Alun kohtauksissa on vahvasti humoristinen
vire, ja päähenkilön koominen omalaatuisuus tuodaan heti esille. Kevyt ote tuo
hetkellisesti mieleen Guy Ritchien mainiot Sherlock Holmes -filmatisoinnit.
Tarinan edetessä ja synkistyessä huumori jää kuitenkin hiljalleen taka-alalle.
Kerronta keskittyy loppua kohden lähinnä kylmäkiskoiseen juonenkuljetukseen, ja
elokuva menettää hivenen charmiaan. Onneksi juonessa kuitenkin riittää
käänteitä viimehetkille saakka.
Ohjaaja
Kenneth Branagh näyttelee itse
elokuvan pääroolin, ja hän onkin mainio Poirot — ylevä ja hyvätapainen, mutta
samalla huvittavan suorapuheinen. Valtaosa elokuvan huumorista pulppuaa tämän
englantia ranskalaisittain vääntävän eksentrikon oikuista. Poirot’lla on
ainoastaan pari turhalta tuntuvaa kohtausta, joissa etsivä katselee valokuvaa
vanhasta rakastetustaan hakien tältä lohtua ja apua tilanteeseensa. Tällä
halutaan tuoda päähenkilöön lisää syvyyttä, mutta kuvan naisen ja Poirot’n
yhteistä historiaa ei avata lainkaan, joten yritys jää pinnalliseksi.
Branagh
on ympäröinyt itsensä useilla tähtinäyttelijöillä aina Daisy Ridleystä Johnny
Deppiin ja Judi Denchiin.
Tähtitiimiä on mukava katsella, mutta näin taitavaa kaartia olisi suonut
hyödynnettävän enemmänkin. Osa hahmoista saa niin vähän ruutuaikaa, ettei
heihin ehdi tutustua tai muodostaa kunnollisia luonnearvioita. He jäävät
lähinnä koukeroisen juonen pelinappuloiksi, minkä vuoksi loppuratkaisu ei
herätä suuria tunteita ketään kohtaan. Henkilöhistorioita valottavat
flashback-kohtaukset olisivat tuoneet hahmoihin kaivattua inhimillisyyttä.
Elokuvan
dialogi vaikuttaa paikoin siltä kuin se olisi napattu romaanista sellaisenaan,
ja jotkut vuorosanat tuntuvat näyteltyinä jokseenkin teatraalisilta. On
pitkälti katsojan mieltymyksistä kiinni, pitääkö tätä heikkoutena vai
arvostaako elokuvan uskollisuutta vanhojen kertomusten tyylille. Sama pätee
toki myös yllä mainittuun henkilöhahmojen yksiulotteisuuteen, joka sekin tältä
kantilta ajateltuna kuuluu asiaan. Ainakin Branagh on luonut elokuvan, joka
tuntuu aidosti vanhanaikaiselta salapoliisitarinalta, niin hyvässä kuin
pahassa.
Idän pikajunan arvoitus
on viihdyttävä ja visuaalisesti tyylikäs elokuva, jota voi suositella
perinteisten dekkaritarinoiden ja ylipäänsä mysteerielokuvien ystäville. Se
pelaa liikaa varman päälle noustakseen klassikoksi omilla ehdoillaan, mutta
tekee toisaalta kunniaa lajityypilleen. Potentiaalia tässä olisi ollut
parempaankin, mutta ehkäpä ohjaaja kasvattaa panoksia tulevassa, erittäin
tervetulleessa jatko-osassa Kuolema
Niilillä.