tiistai 9. tammikuuta 2018

Arvostelu: Bright (2017)

Kovien poliisidraamojen rustaajana mainetta niittäneen David Ayerin uusin ohjaustyö on Netflixin tuottama Bright. Fantasiaa ja buddy cop -genreä yhdistelevä elokuva sijoittuu vaihtoehtoiseen nykymaailmaan, jossa ihmisten ohella yhteiskuntaa asuttavat haltioiden ja örkkien kaltaiset olennot.

Will Smith on LAPD:n katukyttä Daryl Ward, joka on vasten tahtoaan joutunut Joel Edgertonin esittämän Nick Jakobyn pariksi. Nick on Yhdysvaltojen historian ensimmäinen örkkipoliisi, jota syrjivät niin työyhteisö kuin lajitoveritkin. Kaksikon on kuitenkin hitsauduttava yhteen, kun he joutuvat keskelle haltijanoitien välistä selkkausta, jossa vaakakupissa on koko maailman kohtalo.

Pelastettuaan salaperäisestä noitaporukasta karanneen Tikka-nimisen haltijatytön Ward ja Jakoby joutuvat suojelemaan tätä ja estämään vaarallisen taikasauvan joutumisen vääriin käsiin. Nyrkit heiluvat ja aseet laulavat vähän väliä, sillä perässä ovat pahisnoidan tapporyhmän lisäksi niin jengiläiset kuin FBI:n taikuusyksikön agentitkin.

Käynnistyttyään kunnolla Bright koostuu pitkälti toimintakohtauksista, joiden välillä vain hengähdetään. Sankarit pakenevat takaa-ajajiaan katujen ja yökerhojen läpi, ja miljöö toisensa jälkeen ammutaan seulaksi. Räiskintä ja akrobaattiset käsirysyt pitävät elokuvan riittävän viihdyttävänä loppuun saakka, vaikka eivät juuri erotu toimintaleffojen yleisestä tarjonnasta.

Toimintaa todella tarvitaankin, sillä muilta osin elokuva ei liiemmin sykähdytä. Brightin fantasiamaailmassa olisi runsaasti potentiaalia aidosti mielenkiintoisille tarinoille, mutta se heitetään hukkaan. Maailman historiaa ja mytologiaa ei selitetä tarpeeksi, joten Pimeyden Lordin paluu ja profetioiden toteutumiset jäävät päälleliimatuksi hömpäksi. Puolivillaiset fantasiaelementit ja yleinen koomisuus saavat Brightin tuntumaan kaiken kaikkiaan hölmöltä, eikä elokuvan tarjoamaan kuvitelmaan voi uppoutua tosissaan.

Myös vaihtoehtoinen yhteiskuntajärjestys on laiskasti luotu. Gangsteriörkit huppareineen ja lippalakkeineen on mallinnettu suoraan stereotyyppisten tummaihoisten kovisten pohjalta ja rinnasteisuus on karmaisevan läpinäkyvää. Saarnaava rasisminvastaisuus on jo alkuminuuteilla todella itsetietoista ja vaivaannuttavaa, eikä elokuvaa voi tältäkään osin ottaa vakavasti. Poliittisena kannanottona elokuva siis ampuu itseään jalkaan.

Mikä siis neuvoksi, jos mitään ei voi ottaa tosissaan? Paras taktiikka on suhtautua kaikkeen huumorilla, sillä parodisesti tulkittuna Bright avautuu parhaiten. Se pursuaa esimerkiksi kyttäleffojen kliseitä, mutta muka-vakavistakin kohtauksista välittyy vahva kieli poskessa tekemisen meininki. Myös Will Smithin roolisuoritus kovana katukyttänä tuntuu lähinnä ironisoivan kuluneita hahmotyyppejä. Kaiken kaikkiaan elokuvaa katsoessa tuntuu usein siltä kuin tekijät itsekin nauraisivat koko tarinalle. Max Landisin käsikirjoitus onkin tulkinnasta riippuen joko umpisurkea tai todella nokkela.

Kriitikoiden haukkuman Suicide Squadin jälkeen Bright on ohjaaja Ayerille melkoinen riski. Lopputuloksessa ei ole kauheasti juhlimista, mutta aivan toivottomastakaan tapauksesta ei ole kyse. Kun elokuvaa ei edes yritä ottaa vakavasti, se toimii mukiinmenevänä viihteenä ja parhaimmillaan — tai pöljimmillään — jopa naurattaa. Nähtäväksi jää, mihin suuntaan Ayer vie leffan jatko-osan, jonka Netflix on jo tilannut. Toivon mukaan Smith ja Edgerton palaavat ruudulle puhtaan buddy cop -komedian merkeissä, sillä vakavammat tarina-aihelmat herättävät näissä puitteissa vain myötähäpeää.