Martin
McDonagh’n
ohjaama ja käsikirjoittama Three
Billboards Outside Ebbing, Missouri oli viime vuoden parhaita elokuvia. Kiitosta
ja palkintoja sateli muun muassa käsikirjoituksesta ja loistavasta
näyttelytyöstä. Katsoin leffan vastikään uudestaan Blu-rayltä ja inspiroiduin
pohtimaan, mikä Three Billboardsista oikein
tekee niin erinomaisen kuin se on.
Elokuvan lähtökohta on seuraava: Frances McDormandin esittämä Mildred Hayes on menettänyt teini-ikäisen tyttärensä raiskausmurhan uhrina, mutta rikos on jäänyt selvittämättä. Seitsemän kuukautta myöhemmin surun runtelema nainen päättää vuokrata tien varresta kolme mainostaulua, joiden provokatiivisilla teksteillä hän julkisesti haastaa pikkukaupungin poliisilaitoksen ja erityisesti sheriffi Willoughbyn (Woody Harrelson) tekemään asialle jotain. Kun media uutisoi tempauksesta, alkaa Mildredin ja poliisivoimien välinen sota, jonka välikappaleiksi joutuvat niin mainostoimiston pitäjä kuin Mildredin työkaverikin.
Kaupungin asukkaiden sympatiat ovat
vakavasti sairaan sheriffi Willoughbyn puolella, joten Mildred ajaa asiaansa pitkälti
yksin. Hänen poikansa kärsii mediamyllytyksen tuomasta julkisuudesta eikä
haluaisi muistella siskonsa kohtaloa, ja myös väkivaltainen ex-mies eli
kuolleen tyttären isä vastustaa Mildredin tempausta. Virkavallan edustajista
Willoughbyn hanakin puolustaja on Sam
Rockwellin näyttelemä Dixon, yhä äitinsä kanssa asuva, rasistinen ja hieman
yksinkertainen poliisi.
Three Billboardsin vahvuuksiin lukeutuvat
erityisesti musta huumori ja upeasti luodut henkilöhahmot, joiden lisäksi myös
kaunis musiikki ja kuvaus ansaitsevat maininnan. Mitä huumoriin tulee, se on
piristävän epäkorrektia ja iskee täten allekirjoittaneen nauruhermoihin
äärimmäisen hyvin. Martin McDonagh’n huumori on myös paikoin todella pöhköä ja
sekoittuu kavahduttavasti kuvattuun väkivaltaan kutkuttavalla tavalla. Jos siis
vaikkapa Coenin veljesten tuotokset
ovat iskeneet sinuun hyvin, on tämäkin silloin must see -osastoa.
Makeiden naurujen lisäksi elokuva
tarjoaa kuitenkin myös harvinaisen laadukasta ja puhuttelevaa draamaa. Kuten yleensä
parhaiden draamojen kohdalla, Three
Billboardsin keskiössä ovat uskottavat ja inhimilliset henkilöhahmot. He
ovat realistisen kompleksisia ihmisiä eivätkä mitään yhden ominaisuuden
määrittelemiä silkkoja hyviksiä tai pahiksia.
Oikeutta hinnalla millä hyvänsä
tavoitteleva Mildred itse on rivo suustaan ja rikkoo useaan otteeseen lakia, hyvistä
tavoista puhumattakaan. Hän myös kärsii surunsa lisäksi tunnontuskista, koska
ei ole ollut mikään täydellinen äiti ennen tyttärensä kuolemaa. Toisaalta taas
aluksi negatiivisessa valossa esitetyistä hahmoista näytetään pehmeämpikin
puoli, ja erityisesti junttipoliisi Dixon käy läpi melkoisen kasvumatkan
tarinan kuluessa.
Hahmojen väliset kanssakäymiset ovat
usein täynnä inhimillisyyttä ja lähimmäisenrakkautta, vaikka kyseessä olisi
vastakkainasettelutilanne. Oikeastaan Mildred ei edes pidä esimerkiksi
Willoughbyä vihollisenaan tai syytä tätä henkilökohtaisesti mistään, vaikka
mainostaulujen teksteistä voisi niin päätellä. Koko hänen taistelunsa on
pikemminkin epätoivoinen keino kapinoida elämän epäreiluutta vastaan ja selvitä
musertavasta surusta, joka lapsen kuolemasta seuraa.
Elokuva onkin tragikomedia, jonka
pohjavireenä toimii koomisista elementeistä huolimatta mittaamaton suru.
Mildredin kova ulkokuori rakoilee aika ajoin, jolloin pintaan pääsevät syvä
kipu ja lohduttomuus, joita Frances McDormand tulkitsee sanalla sanoen
pysäyttävästi. Myös muilla hahmoilla on tunteelliset hetkensä ja monessa
kohtauksessa liu’utaan todella sulavasti tunnetilasta toiseen, esimerkiksi
raivosta tai koomisesta tunnelmasta menetyksen tuskaan ja kyyneliin.
Yksi Three Billboardsin ihmeellisimmistä piirteistä onkin se, kuinka
vaivattomasti ohjaaja yhdistelee tragediaa ja komediaa ja saa alati vaihtuvat
tunnelmat vain tehostamaan toisiaan. Toinen viehättävä piirre tarinassa on se, että
mustavalkoiset asetelmat murretaan ja katsoja saadaan tuntemaan myötätuntoa
lähes jokaista elokuvan henkilöhahmoa kohtaan. Tästä saa kiittää sekä loistavaa
käsikirjoitusta että fantastisia näyttelysuorituksia, ja niinhän on tehtykin.
Lopuksi mainittakoon, että ainakin CDON:ilta ostetun Blu-rayn extroista löytyy making of -dokumentin lisäksi myös McDonagh’n Oscar-palkittu lyhytelokuva Six Shooter (2004), joka niin ikään on mainio musta komedia. Todella sisältörikas Blu-ray-julkaisu siis kyseessä elokuvien keräilijöille.