Michael Lloyd Green ja ohjaaja Grant Sputore ovat kirjoittaneet tarinan, jonka keskiössä nähdään
nuori nainen nimeltä Tytär (Clara
Rugaard) sekä tämän äitinä ja kasvattajana toimiva robotti, jonka nimi on vastaavasti
Äiti (Rose Byrne).
Eletään
maailmanlopun jälkeistä aikaa ihmisten rakentamassa huipputeknisessä suojabunkkerissa,
jonka ulkopuolelle on vielä vaarallista mennä. Alkiosta teknologian avulla
kasvatettu Tytär on tiettävästi ainoa elossa oleva ihminen.
Äidin
tehtävänä on suojella ihmiskuntaa ja käynnistää sivilisaatio uudelleen apokalypsin
sattuessa, mutta oppiakseen ensin hyväksi kasvattajaksi se on päättänyt
aloittaa yhdestä lapsesta. Bunkkerissa on kyllä säilössä 63000 alkiota, joilla
väestönkasvu saadaan aikanaan käyntiin.
Äidin
ja Tyttären rauhallinen yhteiselo häiriintyy ennen pitkää, kun bunkkerin ovelle
saapuu haavoittunut ja apua tarvitseva Nainen (Hilary Swank). Hänen kertomuksensa maailman tilasta eivät vastaa
lainkaan Äidin kertomuksia, ja niin Tytär joutuu punnitsemaan lojaliteettejaan ja
selvittämään totuuden tapahtumien kulusta.
I Am Mother on australialaisohjaaja Sputoren ensimmäinen koko illan elokuva, ja
sellaiseksi se onkin oivallinen teos. Mitään erityisen persoonallista
elokuvassa ei kuitenkaan ole, vaan Sputore luottaa tuttuun ja turvalliseen
scifi-miljööseen ja -tunnelmointiin.
Tapahtumapaikkana
toimivan bunkkerin kolkot käytävät ja huoneet ovat kuin mistä tahansa
tieteiselokuvan avaruusasemasta. Taustalla tunnelmaa luova musiikki on niin
ikään hyvin geneeristä, mutta ajaa asiansa.
Temaattisesti
I Am Mother tarttuu suuriin aiheisiin,
kuten esimerkiksi äitiyden perustana olevaan altruismiin.
Kliseisempää
osastoa edustaa kysymys, onko oikein tehdä moraalisia kompromisseja suuremman
hyvän puolesta. Tähän liittyy myös tyypillinen vastakkainasettelu ihmisen ja
koneen välillä, jossa jälkimmäinen edustaa kylmän laskelmoivaa moraalikäsitystä.
Elokuvan
teemat ja alkuasetelma ovat eittämättä kiinnostavia, mutta niiden käsittely jää
hieman heppoiseksi, koska I Am Mother
on ensisijaisesti jännäri.
Olisi
ollut mielenkiintoista nähdä vakavampaa pohdintaa siitä, millaiseksi robotin
kasvattama lapsi voisi kehittyä ja mikä merkitys oikeiden vanhempien ja ihmiskontaktien
puutteella olisi pidemmän päälle. Tällaisenaan elokuva on aivan yltiöoptimistinen
Tyttären psyykkisen kehityksen suhteen.
Onneksi
I Am Mother on trillerinäkin ihan
toimiva pläjäys, jos nyt ei mitenkään ikimuistoinen. Elokuvan tunnelmassa on
mukavasti vainoharhaisuutta, ja sen katselua voi suositella niin scifin kuin
kevyen kauhunkin ystäville.
Tämä teksti tai muokattu versio siitä
on julkaistu osana kainuulaisille sanomalehdille kirjoittamaani
Striiminurkka-sarjaa, jossa teen katsauksia Netflixin tarjontaan.