keskiviikko 11. joulukuuta 2019

Arvostelu: The Irishman (2019)

Keskiviikko 27. marraskuuta oli ilon päivä miljoonille elokuvan ystäville. Martin Scorsesen uran kallein elokuva, nuorennusteknologiaa hyödyntävä mafiaeepos The Irishman saapui näet tuolloin Netflixiin.

Scorsesen paluu gangsterigenren pariin olisi jo sinänsä riemujuhlan arvoinen asia, mutta kun päärooleissa vielä nähdään legendaariset Robert De Niro, Al Pacino ja Joe Pesci, loppuvat fanaattisimmaltakin elokuvaintoilijalta ylisanat kesken.

The Irishman kertoo Yhdysvaltain mafialle työskennelleestä palkkatappaja Frank Sheeranista ja tämän läheisestä suhteesta vaikutusvaltaiseen ay-johtajaan Jimmy Hoffaan, joka katosi jäljettömiin vuonna 1975.

Elokuvan lähdemateriaalina on toiminut Sheeranin elämästä kertova kirja I Heard You Paint Houses, jonka on kirjoittanut Charles Brandt. Käsikirjoituksen on puolestaan kirjan pohjalta laatinut Steven Zaillian.

Tarinan alussa kuormurikuskin hommia tekevä Sheeran (De Niro) tutustuu sattumalta rikollispomo Russell Bufalinoon (Pesci) ja päätyy pian työskentelemään mafialle. Toisessa maailmansodassa monet taistelut nähnyt Sheeran on tottunut noudattamaan käskyjä ja ennen kaikkea tottunut tappamaan, mikä tekee hänestä verrattoman sotilaan mafian riveihin.

Perheenlisäyksen myötä mies alkaa tehdä yhä enemmän keikkoja kasvattaakseen tienestiään. Uutta uraansa edistäessään hän joutuu kuitenkin varomaan, ettei astu Angelo Brunon (Harvey Keitel) kaltaisten isojen kihojen varpaille.

 The Irishmanin alku on niin tuttua Scorsesea, että tuntuu kuin katsoisi Mafiaveljien henkistä jatko-osaa. Päähenkilö selostaa tapahtumien kulkua katsojalle, kuvaus on eläväistä, ja musiikki ynnä muut tehokeinot tuovat väkivaltaiseen tarinaan toisinaan mustaa komiikkaa.

Kerrontatyyli ja tunnelma saavat jokaisen fanin takuulla hykertelemään tyytyväisyydestä, joskin havaittavissa on myös itseironiaa ohjaajan taholta.

Toisin kuin monissa klassikoissa, rikollisten elämää ei oikeastaan missään vaiheessa kuvata loistokkaana, ja 3,5-tuntinen elokuva vain synkkenee edetessään.

Toimittuaan pitkään Jimmy Hoffan (Pacino) oikeana kätenä Sheeran joutuu punnitsemaan lojaliteettejaan, kun mafiapomoilla menevät sukset ristiin jääräpäisen Hoffan kanssa. Tunnelma on käsinkosketeltava Robert De Niron tulkitessa upeasti roolihahmonsa sisäistä kamppailua.

Painokkaita ovat myös hetket, jolloin tunteensa turruttanut ikäloppu palkkatappaja jää yksin pohtimaan elämäänsä ja tekemään sovintoa itsensä kanssa.

Kaikesta voi aistia, että The Irishman on merkinnyt etenkin Scorseselle ja De Nirolle paitsi joutsenlaulua gangsterigenrelle, myös henkilökohtaista tutkimusmatkaa sielun syövereihin.

Ohjaajalleen tyypillisesti elokuva myös nivoutuu tiukasti yhteen Yhdysvaltain historian kanssa ja toimii mielenkiintoisena periodidraamana. Keskiössä ovat mafian kytkökset Jimmy Hoffaan ja tämän johtamaan Teamsters-ammattiliittoon, mutta viittauksia löytyy muihinkin merkkihenkilöihin ja historiallisiin tapahtumiin.

Kaiken kaikkiaan The Irishman on Scorsese-faneille riemastuttavan tutun oloinen elokuva, jonka vakavampi ote ja romantisoimaton gangsterielämän kuvaus todistavat kuitenkin ohjaajan kyvystä uudistaa hyväksi todettua kaavaa. Gangsterigenre on saanut maestrolta jälleen uuden merkkiteoksen.

Tämä teksti tai muokattu versio siitä on julkaistu osana kainuulaisille sanomalehdille kirjoittamaani Striiminurkka-sarjaa, jossa teen katsauksia Netflixin tarjontaan.